Selasa, 31 Juli 2018

BAHASA MELAYU SIMBOL-3

MAKAN BERSAMA KELUARGA

            Didalam keluarga saya memiliki kebiasaan yang dianggap sangat penting. Seluruh keluarga berkumpul mengelilingi meja, setidak-tidaknya satu kali sehari, untuk makan bersama. Tidak boleh ada gangguan. Tidak ada yang menonton televisi, memakai earphone, atau ber-SMS dengan teman. Suasana damai ini menurut saya membuka kesempatan bagi semua untuk menyerap hikmat, memperkuat ikatan keluarga, dan tertawa bersama mengenai kejadian hari itu sambil menikmati makanan yang sehat.
            Meja makan adalah ”tempat yang nyata bagi anak-anak untuk memperoleh perhatian orang tua secara rutin dalam suasana santai. Bagi saya, acara makan keluarga bukan sekadar mengisi perut. Itu waktunya kami tertawa, berbicara, dan saling memperlihatkan kasih sayang.  Acara makan keluarga bisa menjadi perlindungan terhadap tekanan yang kita semua hadapi setiap hari. Jika keluarga kita ingin dapat memberi kesempatan bagi keluarga untuk saling mendekatkan diri? Jika kehidupan kita sibuk, acara makan keluarga membuka kesempatan untuk bersantai dan berbicara kepada orang-orang tercinta. Upaya itu pasti tidak akan sia-sia.


 MAKAN BERSAME KELUARGE

            Didalam keluarge saye memiliki kebiasean yang dianggap sangat penting. Selughuh keluarge bekumpo mengelilingi meje, setidak-tidaknye satu kali sehaghi, untuk makan besame. Tak boleh ade gangguan. Tak ade yang menonton televisi, memakai handphone, atau ber-SMS dengan kawan. Suasane damai ini menughut saye membuke kesempatan bagi semue untuk menyerap hikmat, memperkuat ikatan keluarge, dan tertawe bersame mengenai kejadian haghi itu sambe menikmati makanan yang sehat.
            Meje makan adelah ”tempat yang nyate bagi anak-anak untuk mempegholeh pehatian oghang tue secare rutin dalam suasane santai. Bagi saye, acare makan keluarge bukan sekeda mengisi peghut. Itu waktunye kami tetawe, bebicaghe, dan saling mempelihatkan kaseh sayang.  Acare makan keluage bise menjadi pelindungan tehadap tekanan yang kite semue hadapi setiap haghi. Jike keluarge kite ingin dapat membeghi kesempatan bagi keluage untuk saling mendekatkan dighi. Jike kehidupan kite sibok, acare makan keluarge membuke kesempatan untuk besantai dan bebicare kepade oghang-oghang tecinte. Upaye itu pasti tidak akan sie-sie.




 MAKAN BERSAME KELUARGE

            Didalam kəluwargə šayə məmiliki kəbiyašəan yaŋ diaŋgap šaŋat pəntiŋ. šəluRoh kəluwargə bəkumpͻ məngəliliŋi mejə, šətida?-tida?nyə šatu kali šəhaRi, ?untu? makan bəšamə. Ta? boleh ?adə gaŋguwan. Ta? ?adə yaŋ menonton televi∫ien, gunekan handphone, ?ataw bə-SMS dəŋan kawan. šuašanə damay ?ini mənuRut šayə məmbukə kəšempatan bagi šəmuə ?untu? məɲərap hikmat, məmpərkuwat ?ikatan kəluwargə, dan tətawə bəšamə məngənayi kəjadiyan haRi ?itu šambe mənikmati makanan yang šihat.
            Mejə makan ?adəlah ”təmpat yaŋ ɲatə bagi ?ana?-?ana? ?untu? məmpəRoləh pəhatiyan ?oRaŋ tuwə šəcarə rutin dalam šuwašanə šantay. Bagi šayə, ?acarə makan kəluwargə bukan šəkəda məŋiši pəRut. ?Itu waktuɲə kami tətawə, bəbiča, dan šaliŋ məmpəlihatkan kašeh šayaŋ.  ?Ačarə makan kəluwagə bišə mənjadi pəlindoŋan təhadap təkanan yaŋ kitə šəmuwə hadapi šətiap haRi. Jikə kəluwargə kitə ?iŋin dapat məmbəRi kəšəmpatan bagi kəluwagə ?untu? šaliŋ məndəkatkan diRi. Jikə kəhidupan kitə šibo?, ?acarə makan kəluwargə məmbukə kəšəmpatan ?untu? bəšantay dan bəbičarə kəpadə ?oRaŋ-?oRaŋ təčintə. ?Upayə ?itu pasti tida? akan siyə-siyə.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Analisis Diamnya Dia

 "Analisis Diamnya Dia" Oleh, Nur Atika Rusli. Diamnya seseorang bukan berarti tidak mengerti dan memahami persoalan. Sebaliknya, ...