Selasa, 31 Juli 2018

TRANSLITE SIMBOL CERITA BAHASA MELAYU-1

Pentingnya Menumbuhkan Sopan Santun Kepada Orangtua

            Sopan santun merupakan unsur penting dalam kehidupan bersosialisasi sehari – hari setiap orang, karena dengan menunjukkan sikap sopan santunlah, seseorang dapat dihargai dan disenangi dengan keberadaannya sebagai makhluk sosial dimanapun tempat ia berada. Dalam kehidupan bersosialisasi antar sesama anggota keluarga terutama sopan santun anak kepada orangtuanya.
            Jasa orangtua yang paling saya rasakan saat ini adalah ketika orangtua mengajarkan sopansantun yang dimulai dari sejak saya kecil dilingkungan keluarga seperti pepatah orangtua “saat kecil terbiasa sudah besar terbawa-bawa” betul memang hingga saat ini saya sudah terbiasa menjalani kehidupan dengan mengamalkan sopansantun itu apalagi dengan orangtua sendiri. Awal mula saya menganjak dewasa saya sering bertanya mengapa didalam keluarga saya sopansantun itu sangat diterapkan terutama kepada orangtua, saat zaman kini yang masyarakat anak mudanya berlomba lomba untuk bersikap gaul, sikap sopan terhadap orangtua itu sudah dianggap tidak perlu karna mereka menafsirkan itu adalah sifat orang yang sudah tua saja, padahal sopan santun kepada orangtua haruslah dimulai dari sedini mungkin.



Kepentingan memupuk adab yang baik kepade ibu bape
          Berbuat baik adelah satu elemen yang penting dalam kehidupan setiap haghi-haghi untuk bersosial oghang, sebagai sikap dengan menunjukkan santunlah dengan, seseorang boleh dihargai dan meyakinkan dengan kewujudannye sebagai makhluk sosial di mane ie teletak. Dalam kehidupan besosial antare ahli-ahli keluage teghutamenye kanak-kanak adab kepade ibu bapenye. 
          Perkhidmatan yang kebanyakan ibu bape yang saya rase pada mase ini adelah apebile ibu bape mengaja sopansantun yang bemule daripade pesekiteran keluarge yang kecil kerane saye suke pepatah ibu bape "ketika kecil biase sudah besar terbawe-bawe" dengan baik sesungguhnye-sehingge kini-saye sudah terbiase untuk hidop dengan amalan sopansantun itu Maghilah semate-mate dengan ibu bapenye sendighi. Permulaan saye menganjak dewase yang saye seghing bertanye mengape di sopansantun saye keluarge iye sangat digunekan terutame untuk ibu bape, sementare waktu memandangkan anak-anaknye akan masyarakat bangse supaye sikap sopan terhadap gaul, ibu bape sudah dianggap tak perlu kerane mereke mentafsirkan iye adelah sifat oghang-oghang yang sudah lame, tetapi adab yang baik kepade ibu bape mesti bemule daghi seawal mungkin.



Kepentingan memupuk adab yang baik kepade ibu bape
          Bəbuwat bai? ?adəlah šatu ?elemen yaŋ pəntiŋ dalam kəhidupan šətiyap haRi-haRi ?untu? bəšošiyal ?oRaŋ, səbagay sikap dəŋan mənunjukkan šantunlah dəŋan, šəšəoraŋ boleh dihargay dan məyakinkan dəŋan kəwujudanɲə šəbagay maxlu? šošiyal di manə ?iə tələta?. Dalam kəhidupan bəšošiyal ?antarə ?ahli-?ahli kəluagə təRutaməɲə kana?-kana? ?adab kəpadə ?ibu bapəɲə. 
          Pəxidmatan yaŋ kəbaɲakan ?ibu bapə yaŋ šayə rašə padə mašə ?ini ?adəlah ?apəbilə ?ibu bapə məŋaja šopanšantun yaŋ bəmulə daripadə pəšəkitəran kəluwargə yaŋ kəci? kəranə šayə šukə pəpatah ?ibu bapə "kətikə keci? Biyašə dah bəša təbawə-bawə" dəŋan bai? šəšuŋguhɲə šehiŋgə kini šayə dah təbiyašə ?untu? hidup dəŋan ?amalan šopanšantun ?itu MaRilah šəmatə-matə dəŋan ?ibu bapəɲə šəndiRi. Pəmuləan šayə məŋaja? dewašə yaŋ šayə šəriŋ bətaɲə məŋapə di šopanšantun šayə kəluwargə ?iyə saŋat digunəkan tərutamə ?untu? ?ibu bapə, šəmentarə waktu məmandaŋkan ?ana?-ana?ɲə ?akan ma∫arakat baŋšə šupayə šikap šopan təhadap pəgawulan, ? ?ibu bapə dah diaŋgap tida? pərlu kəranə mərekə məntafsirkan ?iyə ?adəlah sifat oRaŋ-oRaŋ yaŋ dah lamə, tətapi adab yaŋ bai? kəpadə ?ibu bapə məšti bəmulə daRi šəawal muŋkin.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Analisis Diamnya Dia

 "Analisis Diamnya Dia" Oleh, Nur Atika Rusli. Diamnya seseorang bukan berarti tidak mengerti dan memahami persoalan. Sebaliknya, ...