Selasa, 31 Juli 2018

BAHASA MELAYU TRANSLITE SIMBOL-4

Berteman Tanpa Batas Usia

Teman itu adalah seseorang yang dekat dengan kita. Kira-kira, itulah pendapatku tentang seseorang yang disebut teman.
Kadang-kadang, kita ini sering merasa segan atau malu untuk berteman.Contohnya, seorang anak kecil yang ingin bermain dengan kita tentu saja terkadang kita malu.
"Untuk apa bermain dengan anak kecil?" pasti di dalam pikiran kita begitu. Lain hal saat ada orang dewasa yang ingin berteman dengan kita, kita merasa segan dan tidak bisa mengakrabkan diri dengan mereka.
Remaja-remaja seperti umur belasan tahun masih merasa malu untuk berteman tanpa batas usia dan umumnya ingin bermain sesama mereka saja. Tentu saja dalam hal ini sudah jelas salah, berteman itu tidak harus memandang usia.
Kita dapat mengadaptasikan diri kita.Pasti teman-teman sudah belajar bahwa manusia adalah makhluk yang tingkat adaptasinya sangat cepat. Nah, maka dari itu kita harus bisa mengadaptasikan diri kita
Contohnya, saat anak-anak ingin bermain dengan kita, kita dapat menyesuaikan diri dengan bermain permainan anak-anak. Jangan mengajak mereka bermain permainan yang tidak lazim untuk anak-anak. Bukankah itu disebut dengan berteman juga?
Atau, saat bersama orang dewasa kita bisa mencoba untuk mengobrol atau melakukan hal-hal yang menyenangkan dengan mereka, tapi tentu saja tanpa mengurangi rasa sopan santun kita terhadap mereka.



Bekawan tanpe batas umo
                sahabat itu adelah seseoghang yang dekat dengan kite. secaghe kasanye, itulah pendapatku tentang seseoghang yang dipangge rekan-rekan. kadang-kadang, kite seghing beghase malu untuk bekawan baghu. sebagai contoh, seoghang anak mude yang mahu bemain dengan kite tentu saje kadang-kadang kami berase malu. 'untuk ape main dengan kanak-kanak kecik?' sememangnye dalam fikighan kite jadi. pekaghe-pekaghe lain apebile tedapat golongan yang mahu menjadi kawan dengan kite, kite rase malu dan tidak dapat membiasekan dighi dengan mereke.
                remaje-remaje sepeti remaje masih beghasa malu untuk bekawan tanpe batas umo dan pade umumnye ingin bemain sesame mereke sahaje. sudah tentu dalam kes ini adelah jelas salah, membuat kawan-kawan yang tak pelu melihat bahawe usie. kite boleh menyesuaikan dighi. sudah tentu rekan-rekan telah belaja bahawe manusia adelah makhluk yang menggabungkan tahap dengan cepat. baik, oleh itu kita sepatutnye dapat menerime dighi kite sebagai contoh, apabile anak-anak mahu bemain dengan kite, kite boleh melaghaskan untuk bemain pemainan kanak-kanak. tak menjempot mereke untuk bemain pemainan yang tak biase untuk kanak-kanak. tak yang disebot dengan kawan-kawan juge? atau, sebagai oghang dewase kite boleh besame-same cube untuk berbual atau keseronokan melakukan pekaghe-pekaghe yang dengannye, tetapi sudah tentu tanpe mengughangkan ghase ikhsan kami adelah tehadap mereke.
















Kata dan simbol yang terdapat dalam kamus tata bahasa melayu Riau

bekawan
:
bəkawan
tanpe
:
tanpə
batas
:
batas
umo
:
?Umͻ
sahabat
:
šahabat
itu
:
?itu
adelah
:
?adəlah
seseoghang
:
šəšəoR
yang
:
yaŋ
dekat
:
dəkat
dengan
:
dəŋan
kite
:
kitə
Secaghe
:
šəča
kasanye
:
kašə
seseoghang
:
šəšəoR
dipangge
:
dipaŋge
rekan-rekan
:
rəkan-rəkan
kadang-kadang
:
kadaŋ-kadaŋ
seghing
:
šəR
beghase
:
bəRašə
malu
:
malu
mude
:
mudə
saje
:
šajə
berase
:
bərašə
kanak-kanak
:
?ana?-?ana?
fikighan
:
fikiRan
kite
:
kitə
Pekaghe-pekaghe
:
ka-pəka
apebile
:
?apəbilə
tedapat
:
tədapat
mahu
:
mahu
dighi
:
diRi
mereke.
:
mərekə.
remaje
:
rəmajə
kes
:
kes
usie
:
?ušiyə
sepatutnye
:
šəpatUə
melaghaskan
:
məlaRaškan
menjempot
:
mənjəmpot
cube
:
čubə
berbual
:
bərbuwal
keseronokan
:
kəšəronokan
ghase
:
Rašə
ikhsan
:
?ixšan


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Analisis Diamnya Dia

 "Analisis Diamnya Dia" Oleh, Nur Atika Rusli. Diamnya seseorang bukan berarti tidak mengerti dan memahami persoalan. Sebaliknya, ...